4e dag

Reizen:

Een warme dag. We konden "uitslapen" vandaag. Om 9 uur ontbijten en om 10 uur weg.
Harry en ik hadden de oudste bibliotheek van Azie uitgekozen vandaag. Om 2 redenen, de 1e is dat er bar weinig over is van de oorspronkelijke huizen en tuinen in China, en de 2e reden was dat we ook graag wat van de geschiedenis van China willen zien.
Nou de bibliotheek lag letterlijk 250 mtr van ons hotel. Ongelovelijk we hadden het niet eerder gezien. Het is hier zo hectisch op straat dat dat soort gebouwtjes dus helemaal niet opvallen.
Het was prachtig net als waar we de vorige keer waren de geboorteplaats van Tjan Kai Cheg, maar toch net iets anders. De gebouwen waren hout en steen het was prachtig gerestaureerd. En er was een hele mooie tuin met een prachtige vijver en heel veel vogels, midden in druk Ningbo.
Er was een tentoonstelling van Mahjoung spellen, een favoriet spelletje van ons op internet. Mahjoung spreek je uit als mahjang.
De symbolen werden uitgelegd, we weten nu eindelijk wat alles betekend. En hier in Ningbo is het uitgevonden. Mahjoung betekend sparrow (mus) in het dialect dat ze hier spreken en zo is de naam ontstaan.
Tis toch wel apart dat ook met dit voor ons de circel rond is, een spel dat we spelen sinds we computers hebben dus al zo'n 30 jaar, komt uit de stad die qua inkomen en bedrijf zoveel voor ons betekend.
De stad die het succes voor ons bedrijf betekend, heel byzonder weer.
Er waren veel musjes in de bibliotheek, dus sparrow of mahjang wordt hier veel uitgesproken.
We waren natuurlijk weer de enige buitenlanders dit tot grote hilariteit van de chinezen.
De oude boeken in de bibliotheek stammen uit 1500, zijn met de hand geschreven en worden bewaard in klimaat kamers, waarvan we er 1 hebben gezien. De beveiliging op de deuren was uiterst moden, incl. het klimaat beheer.
Na de bibliotheek zijn we naar de stad gegaan, en gegeten in het eerste mexicaanse restaurantje. Het was erg lekker.
Daarna het Citizen horloge gezocht dat ik een half jaar geleden zag en graag wilde kopen. Nou dat was een tegenvaller, het was erg lelijk.
Toen wat te drinken, en een ijsje bij de Mac.
Daarna naar het gastenkadootje gezocht voor ons 40 jarig feestje. Dat hebben we gevonden. Het moet alleen nog worden afgemaakt.
Onderweg er naar toe, kwamen we een mannetje tegen dat eikels pofte, om te eten dus.
Heel apart. We hebben het niet geproefd, hadden we eigenlijk moeten doen. Misschien komen we ze nog eens tegen.
Harry en ik waren moe, dus om 4 uur waren we in het hotel, we hebben geslapen tot half 7.
Toen overlegd wat we zouden gaan eten, het is voor het eerst van ons leven roomservice geworden. En het is goed bevallen. Lekkere pizza, hamburger en frietjes, chinees fruit met ijs na en dat alles voor nog geen 24 euro.
Nu zit Harry het laatste deel van Harry Potter te kijken op HBO.
Het voelt als vakantie, het weer is prachtig. Een graad of 28C.