Amerika

Reizen:

Zo we zijn terug in Seattle. Gisterenmiddag hebben we bij het zwembad gelegen. Het was prachtig weer. Vandaag waren we vroeg op pad. 6 uur aan het ontbijt en kwart over 6 op pad. Naar La Conner. Op weg naar de Whale Wachting. Om 8 uur waren we er. La Conner is een mooi pittoresk stadje. De bloemen hangen door het hele dorp aan de lantaarnpalen. En het zijn relaxte mensen. Om 8.40 was het inchecken. We waren met 29 mensen. Op een boot waar er meer dan 100 kunnen. Dus ja we hadden ruimte genoeg. Allereerst zagen we adelaard (bald eagles) ze staan al jaren op mijn verlanglijstje. Ze zijn niet groot maar wel zo mooi als op de plaatjes. De natuur is prachtig. Het begon alleen na een half uurtje gigantisch mistig te worden. En dat bleef zo tot een uur of elf. Toen kwam de zon door, en ook al snel de orca’s. Er waren verschillende groepen. Alleen lastig te fotograveren. Harry stond aan de ene kant van de boot en ik aan de andere kant. Ik stond een beetje in het water te turen. Tot er opeens echt 2,5 meter van me af een orca uit het water kwam. Gewoon recht onder me en horizontaal uit het water. Het was geweldig. Als ik op het beneden dek had gestaan had ik hem aan kunnen raken. Ik schrok er zo van, zo opeens zo’n giga orca vlak bij me. De groep leek te jagen op eten (zeehonden). We hebben gelukkig niet gezien dat ze er 1 opaten. Na een paar uurtjes werd het tijd voor de lunch. Dus op naar Lopez Island. Naar een heel leuk restaurant voor de lunch. Lekker gegeten en een heel lekker toetje dat werd aangeprezen door de ober. Black Berry crisp. Ga ik thuis zeker maken. Tegen 3 uur weer de boot op en verder of eigenlijk terug. Het was zeker 2 uur varen om weer terug te komen in La Conner. Terug hebben we geen orca’s meer gezien, maar wel prachtige natuur. De San Juan Islands zoals het daar heet zijn een prachtige groep eilanden, een bezoek zeker waard. Seattle; het viel me gisteren al op dat er op diverse plaatsen tentjes staan, koepel tentjes, zomaar langs de weg of ergens verscholen onder een paar bomen. Dus ik heb eens op internet gekeken, in Seattle zijn ruim 578.000 dakloze mensen. Mensen zoals wij en jullie. Dood gewone mensen, die hier buiten de boot zijn gevallen, en dat gaat in de USA nogal snel. Dus zijn er tentenkampen opgericht, door ander daklozen, de kampen worden gecontroleerd en bijgehouden door ander daklozen. Mensen wonen in de tenten met hun hele hebben en houden, inclusief de hond, of kat enz. Het is schandalig om te zien, overal die tentjes. Mensen zonder toekomst eigenlijk. Het deed me erg denken aan Bangkok toen we er in 2000 voor het eerst waren en er een vrouw van onze leeftijd onder 4 parasols woonde gewoon op een parkeerplaats. Haar kleren hingen aan hangertjes onder de parasols. Mens onterend hier en in Thailand. Vuurwerk; vanwege the 4th of july wordt er vuurwerk verkocht, heel veel vuurwerk. En niet zoals bij ons in een bunker met sprinkler, nee gewoon onder een partytent op een parkeerplaats staat minimaal een vrachtwagen vol vuurwerk. 1 sigaret en de boel ontploft. Vandaag heb ik aan een Amerikaan gevraagd hoe dat zit. Vuurwerk wordt verkocht door de natives (indianen). Dat is het verder zijn er de wereld aan wetten waar je precies wel en niet vuurwerk af mag steken, en wanneer. Dus wel heel veel wetten over het afsteken, maar de verkoop mag op elke parkeerplaats onder een partytent. Deze vakantie hebben we veel geleerd over de Amerikanen.

sleepboot, die hout sleept, oftewel, log tow
    en hier is het hout
    Precentation bridge vraag ons niet waarom hij zo heet