Magisch

Reizen:

Waar zal ik beginnen. Vanuit het hoge noorden vlakbij de Canadese grens zijn we richting Glazier NP gereden, daar hebben we wel wat dagen over gedaan, en nagenoeg geen toeristen onderweg gezien. In een klein dorpje vlakbij Canada hebben we getankt, de medewerker vroeg of we Canadees waren ik zei nee hoezo, nou jullie praten als de Canadesen, ik zei nou dat beschouw ik als een compliment. We zijn over de Sherman pass gereden een bergpas van bijna 2 km hoog. Door prachtige natuur, heel veel hele grote bossen met vooral naaldbomen. We kwamen in een dorpje waar de tijd had stil gestaan, een supermarkt waar ze alles verkochten voor het dagelijks leven. Ook de weg oversteken was daar geen avontuur, iedereen stopte. Onderweg hebben we op Stateparks gestaan, de een nog mooier dan de andere. We hebben onderweg op een Statepark gestaan wat 13$ kostte, maar we hadden alleen 100$ en ze konden niet wisselen. We hebben het afgekocht met een paar blikjes Bud. Het was een heel mooi park met een wild water rivier vlak naast de camping.  Beren hebben we niet gezien ook niet gehoord denken we.We zijn langs grote meren gereden soms uren lang. Uiteindelijk bij Glazier aangekomen hebben we een Parkpass gehaald waar we alle parken mee in komen. We zijn die dag niet het park in gegaan het was overvol. En een file, dus niet handig om achteraan aan te sluiten.

De volgende dag zijn we vroeg op pad gegaan naar 2 verschillende punten in Glazier, het eerste was prachtig, een heel mooi meer, met weer zo'n mooie weerspiegeling. Het 2 punt was echt vreselijk, de wegen opgebroken en daar waar je kon rijden waren er diepe kuilen, alle winkeltjes en restaurantjes waren dicht, en ook het uitkijk punt was niet mooi. Dat hadden we dus snel gezien, richting Mount Rushmore, zijn we eergisteren beland op een leuke Koa campground. We zijn daar gaan eten, dat werd gemaakt door moeder en dochter. Alleen de pin werkte niet, want de moeder hing aan de telefoon. Mam get of the phone, they want to pay. Maar mam hing niet op.

Het eten was heerlijk we hebben buiten onder een overkapping gegeten, met vanaf 1 meter 20 een open stuk tot aan het dak. Het was bloedheet en er waaide windkracht 10, alles moesten we vasthouden, bekers, bestek en bordjes. Het eten waaide bijna van je bord. En man zei dat het na een uur of 2 keihard van de andere kant zou waaien en dat gebeurde ook. De volgende ochtend wilde ik de chemische toilet leeg hebben. Nou dat werd een heel avontuur. Terwijl Harry nauwkeurig oplette dat de slang goed in de afvoer zat, sprong hij er aan de uitgang van de toilet af. Jullie kunnen je voorstellen wat een shit zooi het toen werd. De vakjes van de slang en het vakje er naast zaten vol, en op de grond lag nog meer. Met heel veel water hebben we alles weer schoon gespoten. Als de zon gaat schijnen zullen ze daar niet heel blij zijn. En nee er zijn geen foto's van.

Gisteren zijn we eerst door een bergachtig gedeelte van Montana gereden, daarna de hele middag langs kilometers gele bloemen, geen koolzaad. Uiteindelijk zijn we bij een truckstop gestopt. En daar redelijk geslapen, er reden veel vrachtauto's en het heeft ook weer gigantisch gestormd. Vanmorgen met frisse moed naar de Walmart geweest, eten voor een week ingeslagen, want maandagochtend gaan we voor 5 dagen naar Yellowstone NP.

Daarna op naar Mount Rushmore, nou zijn de Amerikanen commercieel ingesteld, maar daar, dat slaat alles, 20 mijl van te voren stonden er al borden, er was een glasblazer een Christmas shop met wel 18.000 ornaments (kerstversieringen) enz. Een groot spektakel. Bij Mount Rushmore aangekomen, kon je de presidenten vanaf de weg zien. We hadden mooi weer het was heel duidelijk. Zie foto's. We zijn omgedraaid, we hebben niet geparkeerd, het was 1 groot circus. Daarna naar Devil's Tower, uit de film Close Encounters of the Third Kind. Het is magisch we hebben al zoveel van Amerika gezien, al zoveel natuur maar nog nooit zoiets. Devil's Tower is een soort vulkanische eruptie, die zich op een hele aparte manier heeft voorgedaan. Het lijkt net of iemand er met een vork langs heen is gegaan. En wat ook apart is, het gesteente is groenachtig. We staan op de campground aan de voet van Devil's Tower je hebt hier een prachtig uitzicht. Vanavond draait op de camping natuurlijk de film Close encounters..... Het is buiten met de tower op de achter grond. Hopelijk blijft het droog, want het begint een beetje te dreigen.

Morgen gaan we richting Yellowstone NP. Maandag begint ons weekje daar

de camper op een State Park campground
    3 steenbokken in Glazier NP
    het meer weerspiegelt de gletsjers in Glazier
    2 honden los achterop een pick up
    Mount Rushmore, heel leuk om gezien te hebben